Årsak til kontrollsanksjonen fremgår av den gule blanketten. Les nøye før du klager.
Her er noen gode råd til deg som vil sende inn klage på ileggelsen:
- Husk klagefristen på tre uker
- Klagen må fremsettes skriftlig. Bruk dette skjemaet
- Husk navn, adresse og saksnummer
- Husk å begrunne klagen, og send med dokumentasjon på din begrunnelse
Klager/klagegrunner som kan føre fram
- Dersom vilkårene for å ilegge kontrollsankjon eller foreta inntauing ikke er til stede
- Kjøretøyet var stjålet og tyveriet meldt til politiet (skriftlig dokumentasjon skal vedlegges)
- Det var teknisk feil på automat og du har meldt i fra om dette. Ikke dersom det var flere automater på plassen
- Nødrettslignende forhold, for eksempel motorhavari, akutt sykdom med mer (skriftlig dokumentasjon skal vedlegges)
Klager/forklaringer som ikke fører fram
Parkeringsklagenemnda og forbrukerrådet har laget en liste på klager som ikke fører frem:
- Bilfører måtte veksle penger
- Bilen sto skjevt parkert/ utenfor oppmerket felt
- Ikke synlig billett
- Bilfører trodde at bilen sto lovlig parkert
- Feil siffer eller tall i registreringsnummeret ved bruk at EasyPark betaling
På nettsidene til Parkeringsklagenemnda og Forbrukerrådet gis det eksempler på sakstyper det ikke nytter å klage over.